Beneficiile postului pentru sanatate

Restrictia calorica

Reducerea numarului de calorii consumate si / sau cresterea activitatii fizice duce la infometare si la reducerea ratei metabolice, ceea ce produce senzatii de frig, letargie si oboseala.
Odata ce reincepi sa mananci cat mancai normal inainte, din cauza ca ai scazut rata metabolica, chiar daca mananci cat mancai inainte mult mai mult se va depune ca si grasime.

Consumul des de mancare mentine nivelul de insulina ridicat si sustine depunerea de grasime.

Postul ca si remediu

Daca in schimb alegem in loc de reducerea cantitatii de calorii, postul, nivelul de insulina scade si permite corpului folosirea energiei de rezerva stocata in grasime corporala, fara a incetini rata metabolica, din contra o va creste.

Ghrelin – hormonul foamei

Se secreta la orele cand esti obisnuit sa mananci de obicei, dar daca nu mananci timp de 2 ore, acesta scade si senzatia de foame dispare indiferent daca mananci sau nu. De ce ? Corpul isi va lua pranzul din grasimea ta corporala.

In cazul femeilor nivelul de ghrelina secretat este mai mare, motiv pentru care poftesc mai mult. Daca alegi sa mananci mai putin poftele nu vor dispare. Singura solutie pentru eliminarea lor este eliminarea completa sau postul pentru o perioada si apoi acestea dispar definitiv.

Postul intermitent

Dupa 16 ore se consuma tot glicogelul stocat in ficat si muschi. Apoi incep sa fie folosite proteinele din corp. Din acest motiv in primele zile scaderea in greutate este mai accentuata – se pierde de asemenea si apa care era stocata in tesuturile folosite.

Dupa ce insulina scade suficient de mult, corpul poate sa arda grasimi si incepe sa le foloseasca ca sursa principala de energie. Din cauza ca grasimea are o cantitate aproape dubla de energie, scaderea in greutate se injumatateste din ziua 2-3.

Autofagia („auto-consumul”) este un proces de detoxifiere pe care corpul dumneavoastră îl suferă pentru a curăța celulele deteriorate și pentru a regenera altele noi. O proteină numită p62 activează pentru a induce autofagia și este cheia pentru o îmbunătățire a vieții umane în timp.

Arzi o parte din proteine ce se gasesc in corp pentru energie. Acesta este unul din cele mai mari beneficii ale postului chiar si pentru persoane cu o greutate ideala. Are efecte puternice de anti-imbatranire si de crestere a masei musculare.

Proteine care sunt arse sunt cele mai putin folositoare si anume: celule ce au fost afectate de oxidare, celule canceroase, etc.

Acest proces incepe odata ce glicogelul din ficat este consumat, dupa 12-16 ore de post. Rata de consum a proteinelor atinge maximul aici, apoi scade dupa 2 zile spre zero.
Daca scopul postului este o curatare a celulelor (detox) postul intermitent este ideal pentru a petrece cat mai mult timp in perioada initiala de post cand consumul de proteine este maxim. Pentru aceasta este suficient sa mancati o singura data pe zi la aceasi ora si ideal ar fi sa luati doar cina. De ce ? Pentru ca dimineata dupa somn daca au trecut 10-12 ore de la ultima masa deja corpul incepe sa consume grasime si ne putem folosi de acest avantaj.
Micul dejun in engleza se cheama break-fast, adica intreruperea postului.

Pericole

Riscul ultim al postului prelungit este decesul. In Irlanda in 1981 10 detinuti politici s-au infometat pana la deces protestand prin refuzarea mancarii, impotriva gurnului britanic. Acestia nu au mancat nimic intre 46 si 73 de zile.

Pericolul apare din consumarea muschiului cardiac. Desi corpul face eforturi pentru a mentine masa musculata, ceva proteine vor fi sacrificate in special la incepul postului. Cateva zile mai tarziu trece pe folosirea grasimii corporale dar cercetatorii au descoperit ca dupa inca cateva zile, consumul proteine creste din nou, chiar daca este suficienta grasime disponibila. Cand muschiul cardiac devine suficient de slabil are loc oprirea acestuia si decesul.

Posturile indelungate se pot tine de persoane supraponderale in care greutatea in exces prezinta un pericol pentru sanatate si preferabil sub supraveghere si cu acordul medicului.

Pentru marea majoritate a oamenilor, este o idee mult mai bună de a utiliza postul intermitent de repaus alimentar sau post alimentar alternativ (24 ore de hrănire urmate de 24 de ore de post).

Nota: pe timpul postului se consuma lichide in mod normal (fara zahar) 2 litri pe zi. Posturi fara apa se tin doar cu aprobare medicala si sub supraveghere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.