Renunta la ochelari si imbunatateste-ti vederea natural

Cum functioneaza vederea

Lumina este reflectata de obiectele din jurul nostru, si este focalizata de cristalin – o lentila flexibila – pe o zona mica de pe retina.
Claritatea cu care percepem obiectele este data de acuratetea cu care lumina reflectata este focalizata in aceasta zona.
Este echivalentul focus-ului unei camere digitale unde modificam distanta focala fie miscand camera mai aproape sau departe sau daca camera este dotata cu o lentila mobila – focalizarea este realizata automat ca in cazul ochilor nostri.

Cauze care determina scaderea vederii la distanta

Vederea variaza dea lungul zilei si depinde in principal de cantitatea si calitatea luminii din mediu in care ne aflam si de oboseala muschilor ciliari (cei ce ajusteaza cristalinul si focalizeaza lumina la distante diferite).
Atunci cand privim la o distanta de 6 metrii sau mai mare muschii ciliari sunt relaxati.

Petrecerea unui timp indelungat privind la distante mai mici implica incordarea muschilor ciliari.
Atunci cand tinem un muschi incordat mult timp nu poate sa se relaxe imediat, motiv pentru care putem vedea in ceata la distanta.

De asemea mentinerea unui muschi intr-o pozitie contractata pe perioade lungi de timp si constant duce la scurtarea acestuia.
Un exemplu mai usor de observat sunt muschi din spatele picioarelor care se scurteaza de la prea mult timp petrecut pe scaun, si nu mai putem sa se aplecam pana jos.

Studiile arata ca stresul emotional scade capacitatea muschilor in sportivi. Acelasi lucru se intampla si cu muschii ciliari ce controleaza vederea. Acesta poate fi unul din factorii inițiali care duc la pseudo-miopie impreuna cu statul in casa si privitul telefonului.

Privitul la distante scurte nu este un lucru rau si de evitat. Insa trebuie sa sa fim constienti de semnalele trimise de corp.
Dupa ce privim la o distanta mica o perioada de timp putem sa simtim o mica tensiune in ochi. Acelasi lucru simtim si daca tinem o plasa grea in mana  mai mult timp.

Pseudo-miopia si miopia

Miopia apare in doua stagii. In primul poarta numele de pseudo-miopie care reprezinta un spasm al muschiului ciliar si este temporara – cel care controleaza focusul.
Acest muschi controleaza forma cristalinului care focalizeaza lumina pe retina.
Atunci cand privim un obiect in departare muschiul ciliar este relaxat, si se incordeaza pe masura ce privim obiecte la distante mici. Cu cat un obiect este mai apropiat cu atat trebuie ca muschiul sa se contracte mai tare si sa se mentina in aceasta stare de contractie atata timp cat privim la acea distanta mica.

In primele stadii ale aparitiei miopiei, blocarea muschiului intr-o strare de incordare este temporara, si daca este elimitat stresul de a privii la distante mici, dispare singur.

Daca ignorand tensiunea din ochi odata la fiecare 3 luni incepe sa aiba loc o adaptare – miopie, si muschiul ciliar se scurteaza – pentru a putea vedea la distanta folosita in ultimele 3 luni fara sa mai depuna un efort constant de contractare.
Acum incepem sa putem petrece mai mult timp privind la distante mici – citind, telefon, ecrane – fara sa mai resimtim vreun efort ocular.

Problema apare atunci cand vrem sa privim in departare si datarita scurtarii muschiului ciliar lumina nu mai poate fi focalizata pe retina la distante mai mari.
Solutia ? Fie ne acordam 3 luni de stimuli privind la distanta si renuntam la lucrul la distante mici sau purtam lentile de corectie sau ochelari.

Alungirea globului ocular

Partea din spate a ochiului, retina – unde este realizatata focalizarea, nu este o suprafață plană precum filmul dintr-o cameră.
Când o lentilă corectivă este plasată în fața ochiului, vederea in centru este clară, deoarece imaginea cade direct în zona centrală a retinei, fovea, dar viziunea periferică este încețoșată, deoarece lumina este focalizată în spatele planului retinei, datorită curburii globului ocular. În termeni științifici, aceasta se numește „defocus hiperopic periferic”.

În ultimii ani, s-a arătat că una dintre cauzele ce duc la alungirea ochiului cu miopie poate fi cauzată de semnale provenite din zonele periferice ale retinei și că defocul hiperopic periferic joacă un rol în influențarea ochiului să crească mai mult timp . În plus, s-a demonstrat că corectarea miopiei cu lentile convenționale cu o singură zona de focalizare crește defocul hiperopic, în special la copiii cu miopie moderată.

Dezvoltat în colaborare cu Universitatea Politehnică din Hong Kong, producătorul japonez de lentile HOYA urmează să lanseze lentilele MyoSmart la sfârșitul acestui an în Hong Kong și China, cu o lansare așteptată la nivel mondial în 2019-2020.

MyoSmart este o lentila care are o zonă de focalizare centrală pentru a corecta vederea, ca si pan acum, dar aceasta este înconjurată de sute de „micro-lentile” în zona periferica pentru a crea o defocare miopă constantă pentru purtător, reducând astfel defocul hiperopic periferic care contribuie la progresia miopiei.

 

Masurarea dioptriei

Cum ne masuram singuri dioptriile ?
Luam o pagina de text si o rigla sau o ruleta.
Indepartam pagina pana cand textul incepe sa devina usor neclar si masuram pe ruleta/rigla distanta in cm.

Dioptria se obtine impartin distanta de 1m adica 100cm la distanta pana la care vedeti clar.
Sa zicem ca vedeti clar pana la 22 cm.
Dioptria este 100 cm/ 22cm = -4.5
Daca vedeti clar pana la distanta de 2m sau 200cm, dioptria este de 100/200 = -0.2  si va va fi prescris -0.25. Sunt rotinjite la cate 0.25.

Dea lungul zile, in functie de gradul de oboseala al muschilor ochilor si nivelului de lumina, dioptriilor si distanta pana la care vedeti clar vor fi putin diferite. In general dimineata vedem cel mai clar si seara cel mai prost. Apoi a 2-a zi de dimineata vederea revine la nivelul zilei precedente dupa ce am dormit si muschii oculari au avut timp sa se relaxeze.

Daca aveti dioptrii sub -2, asta inseamna ca vedeti clar pana la 50cm, nu purtati ochelarii pentru lucru la distante mici.
Daca aveti peste -2, purtati o dioptrie cu -1.5 mai mica decat de aveti.
De ce 1.5 ? Pentru ca distanta ideala pentru lucru aproape este de 60cm. Daca calculam ce dioptrie inseamna 60 cm rezulta 100/60 = 1.5
Daca scadeti din dioptria acutuala 1.5 o sa optineti dioptria necesara sa vedeti clar la 60cm.

Testul Snellen : descarca de aici https://www.provisu.ch/images/PDF/Snellenchart_en.pdf si printeaza pe o pagina A4 apoi lipesteste-l pe perete la o distanta de 2.8 metrii intr-o zona cu lumina naturala sau pune o veioza sa bata spre el. Apoi iti poti masura singur acasa periodic vederea.

Legătura dintre miopie și stilul de viață

In urma unui studiu realizat pe 10.000 de copii și adolescenți, sa constatat ca cei care sufereau de miopie petrec în medie cu cel puțin 3 ore mai puțin afară, în lumină naturală, decât cei cu vedere normală. Astfel, durata de timp petrecută în aer liber este corelată cu riscul de a fi afectat de miopie.

Incearca sa petreci minim 3 ore afara in aer liber si lumina naturala – unde vederea nu este limitata de pereți.

Solutii

  • Eliminarea factorilor ce produc stres emotional.
  • Pauze regulare atunci cand ne petrecem timp privind la distante scurte (lucru la calculator, citit, telefon, etc). La fiecare 20 de min, trebuie luata o pauza de macar 2 minute si privit o distanta de minim 2 metri. Pentru calculator puteti folosit aplicatia asociata mouse-urilor ergonomice Evoluent Mouse Manager.
  • Faceti-va un obicei din a monitoriza starea de incordarea si oboseala a ochilor constant si luati pauze atunci cand este necesar
  • In cazul in care purtati lentile mai mari de 2 dioptrii, folositi o pereche de ochelari cu o dioptrie mai mica care sa va permite sa lucrati la o distanta de ~60 cm, iar atunci cand va departati la 61 cm imaginea sa devina neclara – pentru a putea practica focus activ
  • Nu renuntati la ochelari! Luati o pereche de ochelari cu o dioptrie cu 0.25 mai slaba si purtati-o minim 3 luni, apoi verificati daca vedeti perfect clar si continuati sa scadeti 0.25 odata la fiecare 3 luni, dar numai daca vedeti clar. 
    Pentru a putea progresa trebuie in primul rand sa relaxati ochii si apoi sa-i lasati sa focalizeze
  • Nu purtati ochelarii de distanta pentru citit la distance mici

Focusul activ

Pentru a putea renunta la ochelari si sa vedem din nou clar la distranta trebui sa ne reantrenam muschii ciliari.
Trebuie sa incepem sa purtam ochelari cu dioptrii mai mici decat ce purtam acum care sa introduca putina ceata in vedere si astfel muschii sa inceapa sa se adapteze.

Ideal este a avem mai multe perechi de ochelari si sa-i schimbam in functie de distanta la care avem nevoie sa lucram, astfel incat sa vedem la limita cu putina ceata. 

O imbunatatire a vederii necesita o aprobare holistica si generala:

  1. Petreceti cel putin o ora pe zi afara in miscare fara ochelari
  2. Purtati o valoare a dioptriei la ochelari minima pentru activitatea pe care o faceti de ex condus
  3. Renuntati la repetarea afirmatiilor de genul: vederea mea este proasta, nu vad la distanta si inlocuitile cu vederea mea este pe cale de imbunatatire
  4. Nu purtati ochelarii decat atunci cand este absolut necesar
  5. Cand lucrati la calculator sau la distante mici luati pauze regulate si priviti in departare

Reflexiologie: 

Masati degetele aratator si mijlociu de la picioare.
Masati punctele din jurul ochilor.

 

Nutritie

Suplimente pentru sustinerea functiei vizuale

Luteina și zeaxantina sunt carotenoizi foarte concentrați în retina ochiului uman. Luteina și zeaxantina au de asemenea efecte protectoare si neutralizeaza radicalii liberi.

Acestia sustin sanatatea retinei si previn degenerarea retinei.

Natural Factors, Eye Factors cu 2 mg Luteina este o formulă sinergică care susține funcția oculară sănătoasă.

 

De multe ori suplimentele ce contin doar o singura substanta nu dau efectele dorita deoarece lipsesc alti nutrienti necesari. Eye factors contine un amestec natural de plante bogate in factori biodisponibili ce previn degenerarea maculara, reduc photosensibilitatea si sustin sanatatea ochilor.

Resurse:

https://www.youtube.com/channel/UCEhYxefHylpSgoiXDWcBrlA

https://www.facebook.com/groups/560893680770705/

https://endmyopia.org/active-focus-links/

 

8 exercitii shaolin pentru imbunatatirea vederii

Exercitiul 1 — Numara frunze. Stai la o distanta la care vezi comfortabil fara ochelari, fata de un copac sau planta, si numara frunzele verzi. Incepe cu 50 de frunze si mareste numarul periodic pana la 300, adaugand cateva frunze dupa fiecare cateva zile.

Exerciciul 2 — Invarte ochii. Cu ochii deschisi, roteste ambii ochi in cercuri mari (cat de mari posibile)de 10 ori intro parte si apoi de 10 ori in cealalta parte.

Exerciciul 3 — Angry eyes. Deschide ambii ochi cat de mult posibil, apoi inchidei cat mai strans posibil. Repeta de 10 ori.

Exerciciul 4 — Departe si aproape. Uitate la un punct in distanta, ca un nor sau un copac pe un munte in departare, pentru cateva secunde apoi uitate la un obiect apropiat, ca varful nasului sau niste nisip pentru cateva secunde. Repeta de 10 ori.

Exerciciul 5 — Concentreaza-te pe un punct. Priveste fix intr-un punct la 2-3 metri in fata ta cat timp poti. Poate dura cateva secunda pana la cateva minute. La inceput iti vor obosii ochii si lacrimi pot aparea. Este parte din exercitiu si din procesul de recuperare. La inceput cand timpul cat privesti fix este mic poti repeta exercitiul de cateva ori, dar pe masura ce vederea ti se imbunatateste o sa poti sa priveste un punct timp de mai multe minute comfortabil.

Exerciciul 6 — Hraneste ochii. Inchide ochii usor si concentreaza-te asupra globilor oculari incercand sa ii relaxezi. La inceput poti simtii o senzatie de mancarime. Aceste este un semn bun ce indica ca tensiunea incepe sa se disipe. Pe masura ce progresezi ochii vor devenii relaxati si odihniti si mintea limpede.

Exerciciul 7 — Maseaza ochii. Maseaza fata cu ambele palme si apoi maseaza cu degetele in jurul ochilor, la baza nasului, tamplele (aici foloseste baza palmelor) si in spatele urechilor.

Exerciciul 8 — Bate toba. Acopera complet urechile cu palmele si loveste spatele capului cu degetele de 24 de ori. Ar trebui sa auzi sunele in interiorul capului ca intr-o toba.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.