Expunerea la soare si vitamina D

Vitamina D

Este sintetizata de organism când stam in soare, prin actiunea razelor ultraviolete B (UV-B) care reacționează cu o formă de colesterol în pielea noastră pentru a crea vitamina D.

Deoarece mulți oameni din întreaga lume isi petrec mai mult timp în interior decât în aer liber, atingerea unor niveluri adecvate de vitamina D in sânge, pentru a ne mentine o sănătate optimă, a devenit dificilă și necesita suplimentarea. De asemenea sticla blocheaza razele ultraviolete asa ca chiar daca lucrati intr-o cladire sau incapere bine luminata corpul nu va putea produce vitamina D.
Motivul pentru aceasta este că puțini oameni petrec 15-20 de minute necesare în mijlocul zilei cand sunt disponibile razele UV-B în lumina soarelui, permițându-le ca fețele, brațele și picioarele să fie expuse la lumina ultravioletă. Până la 90% dintre persoanele din întreaga lume sunt deficitare.

Cei cu mai multă melanină, responsabilă de pielea întunecată, necesită până la 30 de minute la soare pentru a genera vitamina D. Cei peste 65 de ani necesită, de asemenea, mai mult timp în aer liber pentru a genera vitamina D datorită schimbărilor în elasticitatea pielii.
Cei care aplică protecție solară înainte de a merge în aer liber împiedică razele soarelui să atinga pielea și să genereze vitamina D. Protecția solară trebuie aplicată după expunerea la lumina solară de 15 până la 30 de minute.

Mii de studii din ultimul deceniu prezintă beneficii pentru sănătate atunci când se optimizează consumul de vitamina D. Aceste studii ne spun că cei cu niveluri mai ridicate de vitamina D din sânge au un risc mai mic de atacuri de inimă, cancer mamar, cancer de colon, scleroză multiplă, diabet de tip 1 și de tip 2, hipertensiune arterială și alte complicații de sănătate.

Niveluri de vitamina D in sange

Adresați-vă medicului dumneavoastră pentru a verifica nivelul vitaminei D din sânge. Va trebui să comande un test de sânge pentru vitamina D 25-OH. Un nivel optim al vitaminei D în sânge ar trebui să fie intre 75 nmol / l si 100 nmol / l.  Majoritatea adulților cu deficiențe va trebui să ia o doză zilnică de vitamină D (colecalciferol) care variază între 2.000-5.000 UI de vitamina D.

Doze de 2000 UI consumate zilnic sunt sigure si nu prezinta pericole. Daca luati 10.000 UI sau mai mult zilnic este necesar sa va faceti un test de sange.

Daca aveti <75 nmol/L luati 2000IU D3  sau ce va recomanda medicul, impreuna cu nuci si seminte pentru a imbunatati absorbtia, vitamina D3 este o vitamina solubila in grasimi.

Suplimentarea cu vitamina D este crucială pe tot parcursul anului. Cu toate acestea, este și mai important în anotimpurile anului în care lumina soarelui este minimă.

De asemenea, puteți crește nivelul vitaminei D, petrecând 15 minute în fiecare zi în soare, fără protecție, permițându-vă expunerea brațelor, feței și picioarelor. Activitatea fizică de rutină în aer liber are multe beneficii pentru sănătate. Odata ce nivelul de vitamina D in sange ajunge la 150nmal/L producerea ei in corp este oprita.

Vitamina D este rara in alimente si in cantitati foarte mici. Singurul aliment care o contine este uleiul de ficat de cod.

Prevenirea bolilor cronice este cheia longevității și a unei vieți calitative. Suplimentele zilnice de vitamina D sunt că o vitamină care ne poate ajuta să atingem acest obiectiv

Protectie solara FPS

Factorul de protecție solară reprezintă cantitatea de radiație pe care pielea o poate primi până când începe să se înroșească. De exemplu, un FPS 15 înseamnă că 1/15 din radiațiile vătămătoare vor atinge pielea, în condițiile în care aceasta a fost protejata cu 2 mg/cmde cremă. Asta inseamna ca doar 6.6% din razele UV ajung pe pielea care este data cu o crema cu FPS15 iar la un factor FPS 30 doar 3.3%, iar FPS 50 doar 2%.

Daca pe tubul de crema ar scrie ca FPS 50 ofera cu 1.3% mai multa protectie decat FPS 30 ati fi dispusi sa platiti diferenta de pret ?

Eficacitatea poate fi calculată prin înmulțirea factorului cu perioada necesară pielii pentru a suferi o arsură în absența cremei ce oferă protecție. Astfel dacă arsura pielii apare în 20 minute în absenta cremei, cu o crema cu FPS 15 pielea va fi protejată 15 x 20 minute = 300 minute ~ 5 ore.
Una cu FPS 50 va oferi 50×20=1000 minute sau ~ 16 ore.

Indiferent de factorul de protectie pentru a fi eficienta crema trebuie aplicată cu 15-20 minute înainte de expunere la soare si reaplicată apoi:
– la fiecare minim 2 ore
– 40 minute dupa inot, transpiratie
– imediat daca ne stergem cu prosopul

Atentie la cremele ce contin : Tocopheryl Acetate – este o forma sintetica a Tocopherol (Vitamina E naturala) – ce poate produce reactii alergice – dermatita.

Pozitia soarelui

Când razele soarelui intră în atmosfera Pământului într-un unghi prea mare, atmosfera blochează partea UVB a razele, astfel încât pielea dvs. nu poate produce vitamina D. Acest lucru se întâmplă la rasaritul si apusul soarelui vara și în cea mai mare parte a zilei în timpul sezonului de iarnă. Cea mai multa vitamina D este produsa in mijlocul zilei.

O regulă bună este dacă umbra dvs. este mai lungă decât înălțimea, nu faceți prea mult vitamina D. În timpul iernii veți observa că umbra dvs. este mai lungă decât dvs. in cea mai mare parte a zilei, iar în timpul verii, umbra este mult mai scurtă pentru o bună parte din mijlocul zilei.

In zone pe glob cu o latitudine de 25 grade, in locuri ca Florida, Egipt, nordul Indiei oamenii care locuisc acolo pot produce vitamina D mare parte a anului, pe cand in zone mai nordice la 40 de grade gen New York, Boston, Sofia nu pot produce vitamina D din Noiembrie pana in Martie. Daca locuiesti si mai in nord nu vei avea acces la UVB din Octombrie pana in Aprilie.

Intre 10 dimineata si 4 dupa masa cantitatea de UV este suficienta pentru a produce roseala sau arsuri in functie de timpul petrecut in soare neprotejat. Tot in aceasta periaoda se produce si cea mai mare cantitate de vitamina D.

Corpul poate produce intre 10.000 si 25.000 IU de vitamina D intr-un timp mai mic decat se produce aparitia roselii sau arsurii. Se facea cea mai multa vitamina D atunci cand ne expunem o suprafata mai mare a pielii la soare, ca spatele de exemplu, fata de o suprafata mai mica ca mainile.

Expunerea la soare si cancerul

Una dintre principalele autorități mondiale în tratamentul cancerului natural, dr. Leonard Coldwell, afirmă că substanțele chimice din protecția solară provoacă cele mai multe tipuri de cancer de piele și nu soarele.

Atunci cand utilizați produse de protecție solară, utilizați un brand natural sau netoxic. Asigurați-vă că nu conține substanțe chimice cancerigene cum ar fi Titanium dioxide, oxibenzona și derivații de vitamina A (retinol and retinyl palmitate) care devin cancerigeni atunci când sunt expuși la soare.

Oxidul de zinc poate fi folosit pentru protecția împotriva soarelui si este sigur pentru sanatate. Oferă o protecție mai mare față de razele UVA decât orice alt produs chimic de protecție solară aprobat în Statele Unite. Ingredientele naturale precum uleiul de nucă de cocos și untul de shea sunt sigure în protecția solară și pot ajuta la hrănirea și protejarea pielii.

Un studiu efectuat în 2004 si publicat în revista medicală The Lancet a arătat că lucrătorii care stau in clădirii aveau de două ori mai multe șanse de a obține cancer de piele ca și cei care au petrecut mai mult timp la soare: „Paradoxal, lucrătorii în aer liber au un risc scăzut de melanom comparativ cu lucrătorii din interior si expunerea pe perioade lungi la soare cronică poate avea un efect de protecție. ”

Expunerea rara la soare in mijlocul zilei cand radiatiile uv sunt maxime duce la arsuri repetate in cazul persoanelor care nu stau in soare zi de zi. Acesta plus o lipsa de antioxidanti din dieta (legume si salate) pot duce in timp la cancere de piele.
Ideala este fie expunerea treptata din aprilie cand soarele incepe sa cresca in putere ( acesta este valabil pentru partea nordica a emisferei nordice – unde suntem si noi in Romania ) care duce la un bronz natural fara arsuri.
Daca acest lucru nu este posibil in cazul celor ce locuiesc la oras la bloc, atunci perioade scurte de expunere cu protectie adecvata – haine, ochelari de soare, crema de soare fara chimicale cancerigene, verificarea indexului uv – sunt ideale.

Loţiune cu protecţie solară de la Endea este una din cele mai bune de pe piata fiind facuta avand in gand tocmai folosirea de ingredinete naturale si benefice.
Contine numai ingrediente naturale ce ofera o ingrijire a piele in sine, pe langa protectia la soare: cocos, cacao, jojoba, susan, cătină, oxid de zinc.

Folositi un tracker pentru a evita sa va supra-expuneti la UV.

MY SKIN TRACK UV

Surse:
http://www.dermatology.ucsf.edu/
precisionnutrition.com/all-about-vitamin-d

Sunscreen and the Lies We’ve Been Told About the Real Causes of Skin Cancer

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.